onsdag 4 februari 2009

Kärlek

Vad börjar man efter fyra års väntan? Efter sex graviditeter, med ett levande barn..Hur beskriver man känslan av att äntligen ha fått träda ur väntrummets tysta mörka vakuum? Befrielse? Lättnad? Förvirring?

Kärlek är ordet jag väljer. För det är den känslan som varenda por i min kropp andas nu. Kärlek och förundran över det lilla livet som ligger och sover i sin säng nu. Vår lilla dotter i röda randiga polarn och pyret kläder, som ligger på sitt röda Spöket Laban täcke och snusar. Armarna är nonchalant sträckta över huvudet och varje andetag låter som förnöjda små pustar. Hon är vår. Vårt vackra barn. Guila Rose. En liten människa av kött och blod, med egna tankar och en redan en vilja av stål. Hon bestämmer här nu, på sitt sätt, helt förväntat, har hon tagit över vår tillvaro. Min man säger att han har fått en ny mening med livet, ett mål, ett syfte och jag förstår precis vad han menar. Hennes väl är vårt allt. Kärlek som rinner till. Som fyller hjärtat till bristningsgränsen, så där så det bubblar fram leenden för man måste pysa ut lite. Kärlek som bildar tårar bakom ögonlocken som får rinna fritt längs med kinderna, så de blir våta av kärlek.

Vissa dagar har vi gråtit över vår son också. Vår Dylan som är så lik sin lillasyster, eller tvärtom, för han var ju först. Ibland säger vi han om Guila och får rätta oss. Kärlek kan ju göra ont också och ganska mycket ont..Denna första vecka tillsammans har varit enormt omtumlande. Så mycket känslor som virvlar runt. Sorg och saknad tillsammans med överväldigande lycka som slår en i solarplexus. Att få älska så mycket och få kärlek tillbaka från ett litet barn, det är det största av allt. Hennes stora ögon som tittar tillbaka på en när man pratar med henne. Ögon av tillit och frågor. Vem är du? Är du min mamma? Min mat? Vem är han som pussar min kind hela tiden? Pappa? Det är så häftigt!

Det har tagit oss en vecka att liksom vakna till lite, att fatta att hon är här nu. Att vårt liv tillsammans har fått börja. Det finns så mycket ord inom mig som vill beskriva och förklara allt jag känner, men vart ska jag börja? Det får bli lite pö om pö, släppa ut lite då och då. Just nu är tiden inte min egen, alls;) Mat och sovklockan styr helt och hållet.

Jag bearbetar vad jag upplevde som en traumatisk förlossning, att föda barn med influensa, mjölkstockning, såriga bröstvårtor och mjölkpumpning. Något nytt varje dag. Första bajsblöjan;) Första badet, första promenaden (idag i snön) Första lyckade amningen. Ett första varje dag framöver. Längtar så till varje ny dag, varje minut med henne. Vi längtar efter henne när hon sover.

Jag önskar i och för sig att någon hade talat om hur otillräcklig man kan känna sig som nybliven mor, när amning inte funkar, när det gör så ont så man gråter. När man känner att, men jag som väntat så länge på henne och nu kan jag inte mata henne känslor. Så nu säger jag det, så känns det, men en vecka senare så har det ordnat upp sig. Tålamod och tid är det enda som behövs.

Nej nu ska jag pumpa lite till, gå in i sovrummet och stirra ner på min varma goa dotter. Peta lite på henne och tala om att det är matdags och att vi älskar henne.

Tänk att hon är här nu!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag blir alldeles rörd, sitter här med tårarna rullande ned för mina kinder. Är så glad för er skull! Grattis!

Kram Mrs Rennie

Anonym sa...

Så härligt!! Du skriver så bra och du är så värd detta!
Har gått in här varje dag sedan hon föddes för att se hur det går för er, men förstår ju att du haft fullt upp med annat...

Anonym sa...

Åh jag vet precis och jag förstår precis... Det är en obeskrivlig och villkorslös kärlek - större än något annat!!!
Så glad för Er skull och du, både förlossning och onda bröstvårtor är som bortglömda några månader senare ;-) *oftast*

Ni har en underbar tid framför Er och det blir faktiskt bara underbarare och underbarare för varje dag!
Kramar till Er alla

Anonym sa...

Vackert!

Anonym sa...

Glädjer mej...underbara stunder! Att spara i en liten ask. Bilder som föralltid kommer att finnas kvar. (Jonna fick sin prins läste jag just...glada tårar!!) Kärlek som växer för varje dag...trots att man tror att det är omöjligt att kunna känna större kärlek...så växer den ändå=) Ta hand om er! o njuuut! Lisa

Anonym sa...

Grattis här också.
Visst är det fantastiskt. Känner igen mig så i det du skriver, glädjen, sorgen och otillräckligheten med amningen.

Kram

Anonym sa...

Vad skönt att äntligen se en uppdatering (och få ditt sms - tack!), vet inte hur många gånger om dagen jag har varit inne här och kollat!! Men jag förstår ju att ni har mycket angelägnare saker för er än att hänga på Internet just nu och tids nog får väl vi nyfikna höra allt om förlossningen med mera :-)

Huvudsaken är i alla fall att hon är hemma nu, ert lilla underverk, och att ni mår bra alla tre, även om det har varit jobbigt för dig med tuff förlossning och trög amningsstart. Men känn dig inte otillräcklig! Det vore ju snarast konstigt om allt skulle funka klockrent från dag ett. Det är klart att en så viktig roll som att vara förälder medför en massa utmaningar! Och dem kommer ni att klara, när ni bit för bit växer in i er nya identitet som föräldrar. Jag tänker SÅ mycket på er och ser fram emot att se fler bilder snart!
Massor av kramar,
Johanna

Anonym sa...

Vill bara tillägga en sak: man känner sig orolig och otillräcklig och ibland misslyckd som gravid efter en eller flera änglar - det är ingenting mot alla känslor man har nu som mamma till ett jordebarn!!! Rädslan är på ett annat plan...
Vi ska klara det här :-) oavsett amningsmotgångar, utvecklings ojämnheter eller liknande!!!
Vi kan inte styra allt - men vi kan göra vårt bästa!!!
Kram

Anonym sa...

Så vackert! Jag är så glad för er skull!

Ta hand om er!

Varm kram, Linda

Anonym sa...

Så vackert skrivet så att man gråter...Får mig att känna hopp. Många kramar Maria

Ulrika sa...

Vet inte, säkert har jag gratulerat på annat forum, men gör det igen! Stort GRATTIS till er! Det är precis sådär, man vet inte var man börjar liksom. Man bara gör. För att förbereda sig på att bli mamma/förälder det går bara inte, man kan inte föreställa sig den stora kärlek som bara rinner genom kroppen och gör att man blir så varm och kör i detlilla nya livet! It's a love-story!

Många kramar!

Anonym sa...

Satt precis och läste min morgontidning...och där är hon!!!! Helt underbar!! Så fin! Ljuvlig! Vad kul att få se henne! Linda

Nilwa sa...

åh va jag är glad för er skull, grattis till finaste flickan. Du skriver så bra och verkligen målande, det är ju precis så det kommer att kännas....kännas när man äntligen gått i mål!!! Njut av henne till max nu!! Många kramar Jenny (bambi7 på fl, ängeln nilwas mamma)