tisdag 27 april 2010

6 cm större!

Magen alltså! Sedan sista barnmorskebesöket för en månad sedan har måttet på magen blivit 6 cm större. Inte undra på att den sticker ut som den gör;) Det känns bra, för då måste ju bebis ha växt lite också, hur mycket får vi veta på torsdag då det är dags för andra tillväxtultraljudet.

Det var veckans positiva nyhet.

Sedan har vi en liten sjukling här hemma. En mycket magsjuk liten stackare som sovit mest i två dagar. Usch vad jag inte gillar att se min annars så aktiva tjej inte vilja göra någonting. Idag är hon dock en miljon gånger bättre än igår, så det går åt rätt håll. Det är tydligt att det blir jobbigare att kräkas ju äldre man blir. När hon var mindre så var det ju bara krääääks och sedan var det bra, nu är det gråt och ont. Ont i mammahjärtat gör det ju förstås också. Pappa har varit hemma med henne idag för jag har jobbat. Det var lite jobbigt att gå imorse, men det har gått bra och de kan behöva bonda lite. Hon har i alla fall druckit en hel del idag och tom lite lite matliknande har slunkit ner. Fast nu ikväll, så fick knappt nappen vara i munnen..Hoppas febern (runt 39) ger med sig till imorgon, för suppar tyckte hon inte var trevligt. Så vi håller tummarna för en pigg liten mört imorgon.

På måndag ska vi titta på dagis nr 2 som jag hoppas känns bättre än nr 1. Nr 1 verkade så bra när jag läste om det, att jag faktiskt blev lite tårögd. De pratade om kärlek, respekt, miljö och massa annat plus att det var en tvåspråkig förskola. Jippie tänkte vi, perfect! Men när vi kom dit så var allt så pyttelitet och kändes liksom smutsigt, även personalen kändes lite ofräsch..Så vi hoppas att nr 2 är bättre. Det ligger precis bakom vårt hus, så jag skulle nästan kunna se henne hemifrån;)

Har inte alls gillat tanken på att lämna mina barn på dagis förut. Själv var jag inte vidare förtjust i det och rymde ofta. Fast det berodde väl kanske mest på de långa dagarna..

Guila är ju så himla social och aktiv och jag tror att hon kommer bli helt galet uttråkad att bara vara hemma med mig och lillasyster. Så 15 timmar med andra barn och massa lek kanske inte är så dumt ändå. Jag hoppas det i alla fall.

Nej, nu går ögonen i kors igen, och jag lär ju sova med ett öga öppet inatt också med tanke på lilla sjuklingen, så det är väl bäst att jag kastar mig i säng. Eller kryper;) Fast först kanske bara ett litet pit stop vid frysen och glasssektionen..;)

8 kommentarer:

Marie sa...

Vad härligt att magen växer som den ska :-)
Mindre kul med Guilas magsjuka och jag vet precis...har en här hemma också :-(
Och jag som trodde magsjukesäsongen var över!?
Vi får hoppas på snabbt tillfrisknande av våra tjejer!
Önskar Er trots allt en trevlig helg och valborg.
Kramar från oss

mrsjones sa...

Hej vännen!

Har tänkt på dig i veckan! Åh nej! Stackars Ebba, det är verkligen så jobbigt för dem, värre ju äldre de blir verkar det som..nu gör det ju ont i magen att kräkas! Hoppas hon är bättre nu. Guila är mkt bättre idag och har fått i sig risgröt 3 ggr idag! Jippie.

kram kram o hoppas allt annat är bra!
Hur går det med huset?

Marie sa...

Nu är allt bra med oss, eller det har det varit ett tag - magsjukan var en kort variant :-)
Nu laddar vi för semester och Cypern nästa vecka!!!
Ska bli sååå skönt :-)
Hoppas även ni mår bra igen?
Kramar till alla och magen

mrsjones sa...

wow! så sköööönt!! Hur avis som helst faktiskt;) Längtar utomlands så jag blir tokig! Ha det så underbart på semstern och njuut, det verkar ju som om sommaren tänker utebli här hemma..

kramar!

Magen mår bra;) Guila blev bra till slut också, fast denna vecka är det dags för förkylning..men en lindrig sort i alla fall

Ulrika sa...

Hej, jag undrar sa flundran om inte vi sågs på Naturhistoriska idag? Jag tyckte mig känna igen dig men var inte säker...? På entréplan vid toaletterna. Jag och stora tjejen kom ut därifrån. Eller så är jag helt ute och cyklar :-)

I vilket fall, ha en riktigt fin helg!

Kram!
Ulrika

mrsjones sa...

Va?! Vad kul, det var vi! Jag var så svettig o stressad då så jag hade nog missat min egen mamma;) Nästan närkontakt;)

Hoppas ni hade en kul dag där! Guila tyckte det var jättekul och verkligen däckade av trötthet på kvällen!

kram!

ps nästa gång du tror att det är jag, så skrik till! ;)

Ulrika sa...

Men vad kul! Ja det var ju otroligt varmt där inne - ingen ordentlig ventilation tror jag! Puh!

Japp nästa gång lovar jag att skrika högt!!

Maja och Anna tyckte att det var toppen bland alla 'djuren' och även inne i valens mage!! även om Anna mest gick omkring och pekade och tyckte att allt var *kacka* = fågel...
Efter muséet åkte vi till lek och buslandet på backaplan i ett par timmar - sen somnade båda sessorna i bilen på vägen hem (vi bor i Lysekil)!
Lilleman tyckte det räckte med att ligga och lyssna på alltihop - bara det var tröttande när man är en liten skrutt :-)

Härligt med en heldag i Göteborg! På tok för lite shopping en sån dag bara dock!!

Kram!!

mrsjones sa...

Jösses vilken heldag!! Antar att ni var lika trötta som barnen efter en sådan dag;) Mysigt det låter med lilleman i vagnen, tänk att vi också har en liten till snart..livet är allt bra märkligt och bra ibland!

kram