lördag 4 april 2009

Känslor och musik

Sitter här med Guila på amingskudden, dagens första amning är nästan avklarad. Hon har skapat sig en liten rutin och första amningen är nästan alltid runt sex nu, vare sig hon somnar vid halv elva eller tolv. Hon låter dock alltid vid tre fortfarande, men somnar direkt om, det är bara jag som sover väldigt lätt efter det, men jag lär mig väl också småningom;)



Jag brukar surfa lite vid amning och just nu surfas det efter musikförslag till dopet i maj (psalmförslag mottages gärna). Efter att bara ha läst titeln på vissa låter så sitter jag här och bölar. Allt påminner mig om Dylan på något sätt. Dopet vi inte fick ha, musiken som inte fick spelas då och musiken som spelades. Musik och text är så starkt känsloframkallande för mig. Efter att Dylan gick bort tog det tre veckor (förutom musiken som spelades på begravingen..) innan jag aktivt satt och lyssnade på musik. Var så rädd för vad låtarna kunde frambringa hos mig. Vi satt på balkongen, med ipoden, en flaska vin (som blev fler..) ett paket cigg och liksom förberedde oss. Kvällssolen lyste men värmde liksom inte som förr. Jag kommer inte ihåg vilken låt vi satte på först, men jag kommer ihåg dess helande kraft. Hur skönt det var att sjunga med där på balkongen och låta tårarna blöta ner mitt ansikte. Det blev "Your song" med Elton John, en låt som jag förknippar mycket med pappa, det blev simon and garfunkel, beatles och massa annat. Men mycket låtar med så där halvsorglig text;) Sedan kom eldprovet, skulle jag kunna lyssna till Lisa Ekdal igen, musik som var så förknippad med graviditeten för mig. Hennes fina visor om kärlek, styrka och hopp hade blivit som ett anthem för mig när jag satt på jobbet och sjöng med för full hals. Det gick att lyssna och låtarna fick igen ny mening. Så är det med musiken ju, man kan lyssna på samma låt i olika sinnesstämmnig och de får ny innebörd..

Kvällen fortsatte i musikens tecken och efter mer vin och fler cigg blev det både Depeche Mode, Eurythmics, Happy Mondays, Smog och annat blandat. Musiken fick bli vardag igen. Skönt.

Vi har en god vän som spelade och sjöng på Dylans begravning. Han skrev en egen låt till vår lille prins och det var så vackert och han sjöng med en sådan inlevelse att han för alltid har en plats i mitt hjärta. Så fint och starkt att ens kunna sjunga på ett barns begravning, speciellt för ett barn vars förädrar man känner och i synnerhet om låtens ord är skrivna enkom för det barnet. Så vackert. Han skall sjunga på Guilas dop nu också och jag blev så glad att han ville det. Det liksom knyter ihop våra barns cermonier och Dylan får vara mer närvarande på något sätt. Jag vill bara försöka välja musik som får en att känna glädje och hopp också, att det får bli Guilas dag och en glädjens dag. Men jag inser och kapitulerar inför det faktum att det kommer göra ont och att dagen kommer att färgas av det dop vi inte fick ha..men det är OK! Så är vårt liv nu och att försöka göra det till något annat är inte sant, äkta eller riktigt. En del av sorgen är att glädjen följer den, att lyckan kan lysa mot en igen och att livet får bli vacker igen. Såsom det är nu sedan Guila gjorde entré i världen. Livet är riktigt vackert igen, men kanske är det så vackert, extra vackert för att vi vet hur livet ser ut när man står på klippavsatsen och balanserar...Jag känner starkt att jag tar in glädjen mer, på ett annat sätt nu. När vårsolen har tittat fram som den har gjort de sista dagarna har gjort mig så där gråtmilt glad. Att få putta barnvagn i solen i parken tillsammans med andra mammor, som förstår, det är en fantastisk upplevelse och det riktigt spritter till i hjärtat när jag går där och får vara delaktig i det fina!

Alla de här känslorna får plats i min kropp, sida vid sida med sorgen och saknaden. Känslan av att man inte tar någonting för givet har nog gjort i alla fall mig lite mer lyhörd för även lyckan.

Som sagt musik har en enorm effekt på mig och får mig alltid att tänka lite extra och känna efter lite till, så jag ska surfa en stund till i min lilla tankebubbla i jakt på fin dopmusik. Musik som får knyta ihop det förflutna med nuet och framtiden. En stund för mig själv så här på morgonkvisten när fåglarna håller på att vakna till liv utanför i takt med ljuset, till melodin av min snarkande man och dotter;) (jag la henne precis i sin säng för det är inte klokt hur trött man kan bli av att äta..)

Vi skall hälsa på vår vän musikern med sambo och nyfödd son idag. Det ska bli kul! Vi har följts åt lite i vår barnkamp fast på olika sätt, men båda med ett lyckligare "slut" nu. Fantastiskt men lite konstigt..och jag vill gärna ha lite musikförlag i huvudet när vi träffas.

8 kommentarer:

Marie sa...

Jag är övertygad om att dopet kommer bli både fint, lyckligt och stämningsfullt!!!
Lycka till med låtletandet, har tyvärr inga förslag på lager...
Massa kramar till Er i vårsolen

Anonym sa...

Läser din blogg men det är första gången jag kommenterar. :)

Detta är kanske inte en låt, men en oerhörd stark dikt, och den finns som tonsatt... kolla på den, har inte lyssnat på den men jag gråter varenda gång jag läser den!

http://www.dopguiden.se/musik/alskade_barn.html

Jag tycker den passar perfekt på er dotter... Och kom ihåg att även fast det är sorgligt med dop, är det lika vackert för det! (allt är ju inte bara svart eller vitt!)

MvH
Mimi

Stark och fri sa...

hej, jag funderar själv på
susanne alfvengrens Du är älskad där du går.

http://svtplay.se/v/1458864/susanne_alfvengren_-_du_ar_alskad_dar_du_gar

Anonym sa...

Tänkte bara ge dig några tips på låtar som vi hade då vår dotter döptes. Fadder till henne är en mamma till fyra barn, varav ett bor i himlen o jag vet att den ena låten, Älskade Barn gjorde henne extra ledsen men du kan ju lyssna på den så får du se! Jessica Nilsson tror jag hon heter. du hittar den på dopguiden. Vi hade också Välkommen till jorden m Lotta Ahlén o så spexade vi till det m Isn´t she lovely m Stevie Wonder. Psalm hade vi "Du vet väl om att du är värdefull" finns i den nya psalmboken nr 791 el ngt. Finns även den på dopguiden. Hoppas att dagen blir lyckad även om det, som du skriver bli tufft o jobbigt på många sätt. Kram Malin, www.langtan.babyblogg.se

mrsjones sa...

tack för bra tips! ska ta o lyssna på förslagen. kramar

Anonym sa...

Psalm 383 gillar jag..finns här
http://www.svenskakyrkanboras.com/www/live/dokumentmallar/Standard.aspx?TreeID=304
Lycka till!

Ulrika sa...

Glad Påsk till er!!

Kramar från Ulrika

A.H sa...

Vi hade "älskade barn"(som du fått förslag på tidigare, en text som berör!!!), "Du vet väl om att du är värdefull" och Pslam 928 "Sov du lilla" när vi döpte vår monsta dotter.

Hoppas det går bra på dopet! :-)