onsdag 3 december 2008

En ny dag med oförväntat innehåll!

När jag, som vanligt stressade, för att komma i kläder, skor och smink imorse innan jobbet så ringde min mobil. Det var min BM. Hon undrade om jag kunde komma in direkt istället för kl 13 som planerat, för då är Dr T där och kan göra tillväxtultraljudet idag istället för imorgon. Javisst sa jag och blev ännu mer svettig, nervös och stressad.

Vi kom dit, hon mätte, klämde och tog prover. Allt var bra. Hb 124, Socker 5,1, SF mått 29. Hon sa att allt är perfekt! Hjärljuden var perfekta de också, precis så där varierande som de skall vara. Hon riktigt tryckte på hur bra allt var idag, för hon vet hur ledsna vi var för två veckor sedan när vi var på Dr T´s tillväxtUL som inte var så bra. Jag berättade för henne att jag var besviken på de slarviga mätningarna och att jag tänkte säga till honom idag att vara mer noggran. Bra sa hon, man skall säga till. Du kanske vill byta läkare frågade hon. Nej, det vill jag inte sa jag, han är en bra läkare, men bara inte så bra på UL..men vi får se efter idag sa jag.

Vi planerade in att gå igenom förra förlossningen nästa träff och det känns kanon att få göra det med henne. Till slut kom Dr T, jag hörde hur BM sa något till honom i korridoren och jag undrar om hon inte bad honom vara lite extra lyhörd idag;)

Vi kom in i Ul rummet och jag sa att det var väldigt jobbigt efter sista mätningen och jag bad honom vara extra noggrann idag. Han sa att jag är alltid så noggrann jag kan, hmm tänkte jag..
Vi pratade lite om slutet av graviditeten och sedan la jag mig på britsen. Han började prata om förlossning och ev gå över tiden... Då fick jag en klump i halsen och ögonen blev blöta. Nej sa jag, T jag kan inte tänka mig att gå över tiden, jag kan inte ens tänka mig att gå hemma och vänta på värkar. Jag kan inte falla på målsnöret igen.. Han hörde min brutna röst och såg mina blöta ögon och sa, det förstår jag. Jag bad om bedömning av mognadsgrad senast i v38 och sedan ofta. Han sa att jag kan bedöma dig varje dag om du vill, när vi kommer dit! Så skönt att höra! Han förstår och vi är överens. Han sa vidare att han förstår att eftersom jag inte kommer kunna passera någon vecka, då det hände sist, så kommer de sista veckorna vara som värst för mig och då ska de hjälpa mig igenom det. TACK! Ibland är det bra med lite blöta ögon inne hos Dr T tydligen;)

Så till mätningarna. Han mätte ytterst noggrant idag. Jag såg hur han själv valde bort bilder som inte var bra och tog nya innan han blev nöjd. Resultatet av dagens tillväxtultraljud blev, hör och häpna, + 4%. PLUS! Han sa plus 4%!!! Det är lycka det! Han fick erkänna att förra tillväxtultraljudet, som avvek så markant, att hans mätningar inte var så bra då. Tack för den, skönt att höra att även läkare kan erkänna sina misstag. Men ingenting spelar längre någon roll, det enda jag hör är plus fyra procent!

Nu kan jag segla fram på mitt lyckliga lilla rosa moln (eller lilla och lilla, jag behöver ett ganska stort moln nu för tiden om jag inte ska ramla av;)

En bra dag idag! Utan tvekan en bra dag idag! Tack lillasyster för att du växer så bra. Tack pappa o Dylan för era vakande ögon där uppifrån. Tack Trombyl, Femibion och Blutsaft. Tack Gud och tack livmoder och moderkaka. Keep up the good work!

Lycka.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att höra att allt gick bra idag.
Kram

Anonym sa...

Åh vad underbart att ni fick mötas av precis den härliga förståelse som ni behöver och är värda! Tycker också att det var jättebra att du påpekade för honom hur du kände efter förra mätningen - bra att rensa luften och inte behöva gå och tänka på det mer. Blir så glad att han inser hur tuff den sista tiden kommer att kännas och att han är beredd att göra allt han kan för att underlätta den för er. Kram på dig!

Anonym sa...

Sååå härligt! Känns som det är på sin plats med ett grattis! :) Kram /filuren

Linda sa...

Så underbart vännen! Jag blir så glad, sitter med ett leende om läpparna nu.

Stora kramar!

Anonym sa...

Härligt och jag blir så glad för Er skull!!!
Fin läkare trots allt och man blir så glad när man hör att han bry sig!
Kramar i massor och Grattis :-)

Ulrika sa...

Härliga nyheter! Plus 4 %! Det kan inte finnas bättre besked! Och vilken bra läkare ni trots allt har! Lyhörd och förstående även om det han gjorde förra gången var oerhört klantigt.

Många kramar till dig och fortsätt sitt på det (stora ;-) ) rosa molnet och fluffa fram!!