måndag 1 december 2008

Julgrinchen och tidstjuvar!

Julgrinchen det är jag det! Jag har utvecklat ett underbart humör de sista veckorna. Superotålig och inte speciellt trevlig alls.. jag vet varför, det är december som precis gjort sitt intåg idag och med december kommer en massa bokningar i almanackan. Jag avskyr verkligen att ha runda ringar på nästan varenda dag i december redan. Någon stjäl min tid, eller är det jag som ger bort den? Innan jul, ska alltid hur mycket som helst packas in. För en enda dum dags skull, så skall man maratonbesöka gamla släktingar, ha jularrangemang, få besök Brittiska öarna, köpa julklappar, jobba, städa, ta fram pynt och stryka gardiner. Eller man måste inte, men det blir alltid så.

Egentligen är väl alla runda ringar i almanackan trevliga saker och jag trivs ganska bra med tillvaron när de där runda ringarna blir till dagar och besök. Men som den motfalls person jag föddes till att vara, så är jag helt allergisk mot framförhållning och för mycket planering! Jag gillar att ta dagarna som de kommer, i den ordning de nu infaller. Två dagar innan kan jag planera, det är OK, men när någon frågar vad jag gör nästa månad kl 5, så blir jag nästan full i skratt. Äh om jag lever, så kanske vi kan bestämma det närmare då..

Just nu är jag bara helt fokuserad på Guila i magen och vad som komma skall, inte mycket annat intresserar mig. Börjar känna de där djuriska beskyddarinstinkterna och tanken på att boa och förbereda och gå in i mig själv är det viktigaste just nu. Då jag bara fokuserar inåt just nu så har jag svårt med tålamodet med det på utsidan och däribland julen..

Var hos syrran en snabbis igår, jag skulle inte ha tittat in när jag var på dåligt humör, men det dåliga samvetet och tidsbristen tar mig till ställen jag inte vill vara egentligen. Hennes yngsta pojke, fyller år den 15:e dec, en måndag. Då brukar vi alltid ha kalas på söndagar. Lördagen har vi redan en lunchdejt hos mina goa släktingar, gammelfaster och gammelfarbror. De fixar alltid så fint när man kommer, gärna tre rätters middag/lunch med massa olika drycker och intressanta samtalsämnen (dryckern ablir väl inte så intressanta för mig i år dock;) Vi brukar alltid vara där i timtal och trivs med det.

Syrran sa att nej vi ska ha kalas på lördag istället, vad synd sa jag för då kan inte vi, varför har ni hans kalas då? För vi tänkte att vi skulle ha lite invigning på det nyrenoverade hemmet också. Vad taskigt sa jag att J inte får ha sin födelsedag ifred..(Ville säga måste du alltid vara så självisk och ändra på allt för att det ska vara roligast för dig själv..) Ja ja sa jag då får vi försöka hinna komma efter lunchen. Säg bara att ni ska någonannanstans då sa hon. Äh varför då? Plus att jag är höggravid (om det inte syns) och orkar nog inte med två kalas på en dag nu för tiden..

Sedan började julpratet..och min gröna elaka grinch vaknade till liv. Ja men boka in julen här i år i alla fall sa hon. OK sa jag, men inte om vi måste vänta flera timmar innan vi får äta sa jag surt;) Men det gör vi väl aldrig sa hon. Jo, jag kan inte komma ihåg en jul då vi inte fått vänta till kl 7 någon gång innan det är dags för mat. Först ska man genomlida Kalle Anka och glögg (då brukar morfar somna i soffan) Sedan är det dags för julklappsöppning för barnens skull ("barnen" som nu är 15 & 13... och hellre spelar TV-spel än firar jul..) efter julklapparna är avklarade så är folk nästan svimfärdiga av hunger, men vid det laget är magsäckarna så ihopkrympta så man får inte plats med mer än typ två köttbullar och en bit sill..Så det blir alltid tonvis med mat kvar.

Nej eftersom jag är stor, trött, gring och gravid så tänker jag vara extra motfalls i jul;) Vi kommer åka dit när Kalle Anka är slut och vara hemma och mysa istället och äta en stadig frukost, så vi slipper svälta hela kvällen. Sedan kommer vi lagom till att maten skall ställas fram, det är planen. Jag struntar i hennes stress-panik-jul-ångestplaner i år..pust..

Så där ja, nu har jag gnällt färdigt för idag;)

Nu ska vi till posten, skomakaren för att göra nya nycklar till jobbet, stan för att äntligen hämta mitt kameraobjektiv, hämta nycklar av K, tillbaka till skomakaren, köpa Guilas blomiga åkpåse, handla mat, köpa mossa, ta upp julpynt, pynta, äta, sova..

Som sagt vem är det som snor min tid?!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Sitter här och drar mer och mer på smilbanden :-) (det kanske är tur att jag inte är på samma plats som du btw)
Du skriver så härligt och medryckande... jag förstår din frustration! Men tycker som sagt samtidigt att det mitt i all din stress är kul skrivet!

Försök ta det lugnt! Och du gör rätt i att allt fokus ligger på lillasyster!

Många (lugnande) kramar!!
/Ulrika

Anonym sa...

Känner igen det. Blir också stressad över att inte ha någon lugn kväll.
Kram