tisdag 28 oktober 2008

Tänk att kunna se in i framtiden

Vad skönt det hade varit om man hade vetat redan nu hur det går. Om vår tjej tittar ut med öppna ögon i januari el februari. Vad mycket lättare tillvaron hade varit då, vad lugnt och skönt livet hade blivit i ett trollslag. Då hade jag inte behövt känna efter så mycket. Jag hade inte behövt oroa mig för ändrade rörelsemönster, lättare eller starkare sparkar. Jag hade kunnat nöja mig med fladdret som hon gör vissa dagar och bara bli bonusglad för de dagar då hon har disco.

Jag köper fina kläder och hänger in i hennes fina klädskåp. Där finns hennes fina filt, randiga velourpyjamasar, röda kjolen och randiga polarn och pyret kläder. Gemensamt för alla inköp är att prislapparna är kvar på vart enda ett av dem.. De hänger där och dinglar i takt med kläderna på galgen. Inte för att jag varken kan eller vill lämna tillbaks dem om något händer, men de liksom är där som en påminnelse om hur det kan gå om det vill sig illa.. Jag tror jag ska ta tag i det ikväll och klippa bort alla lappar. Kan jag inte 100% övertyga mig själv om framtiden så ska jag i alla fall förbereda för Guila på riktigt, inga utvägar eller om och ifall.

Jag ska sy ett fint lapptäcke som överkast till spjälsängen som vi snart ska ta hem från mammas vind. Jag ska ta hem skötbord och vagn och jag ska förbereda för henne på samma sätt jag gjorde för Dylan. Jag ska köpa den fina sänghimmelställningen jag har sett och jag ska sy en fin liten sänghimmel. Vi ska vänta på henne på riktigt och våga hoppas och tro att det ska bli sanning. Jag ska titta runt omkring mig, på de änglaföräldrar jag känner, som genomled en orolig graviditet med samma kval som mig. Jag ska titta på dem och deras små bebisar de nu bär omkring på utanför magen. Så ska jag försöka föreställa mig vår framtid. Med vår Guila i famnen i sina fina kläder, svept i sin fina molnfilt med små ögon som ler mot oss.

Så Guila du får sparka hur lite eller hur mycket du vill (kommer ju alltid hålla kollen ändå..) men vi vågar tro att du skall komma till oss. Vi längtar efter din lilla kropp brevid oss i sängen. Så ska det bli, så måste det bli! Vi längtar så.

Inga kommentarer: