måndag 29 september 2008

Karatesparkar & möbelskruvning

Helgen har tagit ut sin rätt, idag är jag supertrött efter en hel arbetsdag! Nästan skelar, så trött är jag. Ska hitta på nån middag och hoppas jag blir lite piggare efter maten. I helgen var vi i Stockholm, eller snarare Bromma, där vår nya lokal ligger. Hjälp vad man är handikappad som gravid! Så mycket jag ville hinna med och fixa, men kroppen orkar inte köra på i flera dygn i sträck nu, den vill sova och äta också;) Efter timmar i bilen, svängde vi in på IKEA i kungens kurva och bestämde oss för möbler till lokalen och lastade två vagnar fulla med kartonger (föresten vad jobbigt det är när man är kissenödig mitt på IKEA, man måste ju gå runt i en labyrint innan man hittar fram!) tog oss till lokalen och klockan är ganska sen eftermiddag nu.

Efter urlastning av en totalt fullastad V70, som bokstavligt gick på knäna (stackars M som fick bära allt) så kom vi till vårt hotell på Brommaplan. Vid detta laget var vi trötta o hungriga. Hittade en p-plats och en kvarterskrog, där vi smällde i oss vitlöksbröd och planstek! Perfekt! Stöp i säng. Lördagen erbjöd huvudbry i form av IKEA instruktioner och MASSA möbler som skulle skruvas ihop. I min envishet så monterade jag de flesta möblerna själv för husfridens skull, då maken avskyr både IKEA och deras manualer. Det mesta gick bra, förutom hack i en bordsskiva och en mutter som saknade gängor.. Tillbaka till IKEA igen..pust..kö..vänta..fick ny skiva och mutter, tillbaka via Bauhaus för inköp av skruvdragare, då vi hade trötta armar efter skruvmejselanvändning;) Jag satt på mest på golvet, på en madrass, och skruvade. Klockan åtta var vi klara och återvände till hotellet. Sedan var det dags för mat på kvarterskrogen igen, samma visa nästan, vitlöksbröd, oxfiletoast och vaniljglass, grädde o chokladsås;) Jag är ju gravid ju!

Skulle upp o kissa på natten och ställde mig upp, men det gick inte att gå, inte alls! Båda benen hade låst sig och varje försök till steg gjorde skitont! Stod där och trixade ett tag och med hjälp av möbler och dörrkarmar tog jag mig in på toa i alla fall. På vägen tillbaka gick det bättre. Fick mig en tankeställare i alla fall.. får vara försiktig med min stackars kropp från och med nu!

Vi låg och filosoferade på söndagsmorgonen en stund och lilltjejen vaknade pigg! Hon hade gymnastik där inne och jag kände hennes sparkar tydligt och starkt, så mycket har jag aldrig känt förut. Jag sa till M att lägga handen på magen och bang! Vilken karatespark, rakt på M´s hand! Han ryckte till sig handen som om han hade fått en elektrisk stöt. Jag skrattade så hela magen guppade och lilla gumman måste åkt runt där inne. Så roligt!

Efter frukost, så åkte vi till lokalen för att mäta väggar o fönster och allt möjligt annat. Sedan maratonhandlade vi typ 40 liter färg, som vi precis bestämt oss för plus nya låskolvar. Tillbaks till lokalen för att installera låskolvarna. Behöver jag säga att det inte funkade? In i bilen , tillbaks till Bauhaus, efter dividerande med personal hittade vi en lösning (eller jag gjorde det måste jag skryta lite med;) ..pust..tillbaks igen, mer skruvning. Sedan började vi vår fem timmars resa tillbaks till Göteborg igen.

M hade fått en extra energikick på morgonen efter karatesparken, så körningen hem gick som en dans. Han pratade fortfarande om sparken imorse och vad den betyder för honom. Han arbetar sju dagar i veckan just nu och har gjort det ett tag, men som han sa, nu vet han varför han gör det. Han är speciell min man. Han har ett ljus inombords, det är sant! Även i ett dunkelt rum så är det som om det strålar ljus ut ur ögonen på honom. Jag har funderat på det många gånger och tänkt, vad konstigt, det finns ju inget ljus i rummet som kan reflekteras där?? Tur jag har mitt energiknippe till man, för jag behöver låna lite ibland.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Behöver låna lite"? Jösses som du håller på så har du nog energi så det både räcker och blir över *pust*
Du måste vara rädd om dig och magen nu - inte ta ut dig för mycket!
Låter som en väldigt hektisk helg här i huvudstaden :)
När ni inte är fullt så upptagna så får vi försöka ses när du kommer hit!
Vill gärna klappa mage ;)
Sköt om Dig och sessan nu
Kramar

mrsjones sa...

Jag vet, försöker ta det lite lugnare nu..

Jaa, det måste vi göra, måste definitivt klappa Ebba!;)

kram!

Anonym sa...

Jag blir alldeles tårögd av sista stycket - så fint skrivet! Och vad underbart att M fick känna den där rejäla sparken; hon ville väl hälsa ordentligt på pappa kan jag tänka!
Annars måste jag hålla med Schäfer om att du får ta det lite lugnt med möbelskruvandet. Ben som låser sig, usch och fy! Fast jag vet ju av egen erfarenhet att det inte är lätt att sluta när man väl kommer igång och börjar känna sig som värsta unflatpack-proffset :-)
Kram på dig och vila ordentligt nu!!!

Linda sa...

Åh vad underbart med sparkarna! Vilken hälsning till pappa! <3

Håller med de andra, det är viktigt att varva ner och vila också.

Tack för hållna tummar!

Ta hand om er, Bamsekram!